Design denmark

Dansk design-task force på vej til New York

Dansk design-task force på vej til New York

I den kommende uge drager en gruppe af danske designinteressenter til New York med en fælles fortælling om dansk designs styrker – om design som værdiskaber i samfund, i virksomheder og for den enkelte.

Kan danske designere og designorganisationer ’lære’ amerikanerne, og for den sags skyld verden, noget om designsamarbejder og -metoder? Det er det danske design-community helt sikker på. Så sikker, at de nu puljer kræfterne, pakker kufferterne og tager New York, for at holde oplæg og debattere på Parsons School of Design under emnet The Future Design Can Make: A New York-Denmark Conversation on How Design Shapes Difference across Business and Society.

Designaktører samarbejder

Den danske gruppe består af repræsentanter fra Design denmark, Dansk Design Center, Designskolen Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering og Designmuseum Danmark. Sammen med Danmarks Generalkonsulat i New York, Parsons School of Design og Cooper Hewitt, National Design Museum vil de danske designere og -institutioner ved et symposium den 15. november holde oplæg om og debattere, hvordan brændende globale udfordringer afstedkommer behovet for nye samarbejder og dynamiske relationer mellem erhvervsliv, samfund, institutioner og uddannelse. Med sig har de eksempler på, hvordan det danske design-økosystem samarbejder.

‘Creative Bridge Denmark’

Henrik Weiglin, der er direktør i Design denmark, siger:

-Designfeltets aktører i Danmark er gode til at samarbejde. Vi har flere fine eksempler på det, blandt andet Danish Design Award og den nye Danish Design Festival. Vi kan noget, når det handler om offentlige og private samarbejder og det at sætte egeninteresser til side for en fælles større sag, der hedder design. Vi har nogle af verdens bedste designuddannelser, et designmuseum, der har vundet museernes Oscar (DASA Award, red.) og et offentligt designcenter og en privat brancheorganisation, der arbejder meget tæt sammen. Vi vil gerne fortælle andre om den måde at bygge alliancer på. Du kan sige, at vi med turen til New York tager Danmarks førerposition inden for designområdet alvorligt. Vi bringer mindset’et bag Danish Design Award ud i verden og bruger det som omdrejningspunkt for at vise de effekter designløsninger har i dansk erhvervsliv og i samfundet bredt set. Vi ser det her som første vigtige skridt i et samarbejde, der har potentiale til at blive en slags ”Creative Bridge Denmark”, der kan forbinde danske og amerikanske virksomheder og organisationer ved at bruge Danish Design Award som et kommunikationsværktøj.

Danish Design Award som kommunikationskoncept

Jesper von Wieding, som er konceptudvikler og juryformand i Danish Design Award, bestyrelsesmedlem i Design Denmark og kreativ direktør i Pearlfisher, uddyber:

– Danish Design Award, som netop er skabt som et samarbejde mellem Dansk Design Center og Design denmark, er en unik dansk designpris og en markant, tilbagevendende designbegivenhed i international klasse, hvor et samlet dansk designfelt står sammen. Dét er noget helt særligt. Vi hylder effekten af design og måden, vi gør det på, er også særlig: Vi samarbejder på tværs af organisationer og egeninteresser. Vi er overbeviste om, at det i sig selv er en effektfuld fortælling at tage med ud i verden. Danish Design Award er en ramme, hvorfra vi kan kommunikere danske værdier og vores holistiske take på design og værdiskabelse.

Samarbejde som strategi

Hos Dansk Design Center er der ligeledes glæde over det nye initiativ, som passer perfekt ind i designcentrets principper om samarbejde:

-Som det nationale, offentlige designcenter, er samarbejde for os et kategorisk imperativ. Det står skrevet i vores strategi, at vi aldrig gør noget alene, men ”altid skaber vores resultater sammen med virksomheder, designere og andre aktører”. På samme måde er vi ’by default’ altid åbne – vi indgår i strategiske samarbejder for at lære og videreformidle, hvordan design skaber værdi. Med det konkrete initiativ ser vi gode muligheder for at skabe dybe relationer og internationale resultater til gavn for hele værdikæden, supplerer Christina Melander, som er programleder i Dansk Design Center og programchef for Danish Design Award.

Det er målet, at det transatlantiske samarbejde skal udvikle sig i årene fremover inden for 3 områder, der omfatter 1) partnerskaber og udvekslingsprogrammer mellem danske og amerikanske uddannelsesinstitutioner og industri/erhverv, 2) et kulturelt spor indeholdende events, talks og udstillinger og 3) samarbejder inden for medie-, kampagne- og brandingområdet.

Tilmelding 

Symposiet på Parsons Design School den 15. november i New York er åbent for alle.

Mere om program og tilmelding via dette link.