Design denmark

Dansk design udstilles på Kinas svar på MoMA: Power Station of Art

Dansk design udstilles på Kinas svar på MoMA: Power Station of Art

Dansk design udstilles i Kinas svar på MoMA, Power Station of Art, i Shanghai

Udstillingen “New Danish Modern – REFLECTIONS of Danish Design” skal møde det kinesiske publikum i Shanghai fra den 12. maj til den 30. juni 2017 i de rå, industrielle haller, som toneangivende design- og livsstilsmagasiner skriver rosende om. Bag designudstillingen i Power Station of Art står Generalkonsulatet i Shanghai, online-design-portalen ENIITO og Design denmark, som er gået sammen om at styrke kendskabet til dansk design i Kina.

New Danish Modern-udstillingen præsenterer dansk design fra efterkrigstiden til i dag, og har velkendte navne som Fritz Hansen og Bang & Olufsen på udstillerlisten, foruden en række spirende danske designtalenter. Udstillingen skal promovere dansk design for et kinesisk publikum med en voksende interesse for danske designprodukter og -løsninger.

Stor interesse for dansk design
Udstillingen finder sted i en tid, hvor efterspørgslen på dansk design er stor – Kinas egenproduktion vokser, og der er politisk vilje i det købestærke land, hvilket giver et helt konkret behov for dansk know-how. Kineserne kender allerede til dansk kultur og design – især koryfæer som Arne Jacobsen og Hans J. Wegner har placeret Danmark på den kinesiske design-radar.

Direktør i Design denmark, Henrik Weiglin, mener dog vi som nation kan gøre meget mere. Han siger om New Danish Modern-udstillingen:

– Udstillingen viser, at dansk design bygger på en stærk tradition, der går tilbage til Danish Modern-æraen, men også, at Danmark har nye og meget talentfulde designere og brands, der bærer styrkepositionen videre. Med udstillingen bygger vi videre på den erfaring, vi gennem de seneste år har gjort i Asien – både på designmesser og via forløberen for denne udstilling. Dansk design er måske et af de stærkeste brands, vi har internationalt, men vi kan folde fortællingen om vores styrkeposition endnu bedre ud og understøtte eksporten. Design denmark og medlemmer bidrager til det arbejde med et initiativ, som det her, der også er en måde at samtænke eksportfremmeindsats og nation-branding af Danmark.

Talenter og forretningspotentiale
Kina har den hurtigst voksende middelklasse i verden og den stigende velstand har skabt en kinesisk lyst til unikke kvalitetsprodukter. Design denmark-medlem ENIITO, som deltager i udstillingen med en lang række af onlineplatformens designere, ser store fordele i det kinesiske momentum:

– Den voksende kinesiske middelklasse udgør et enormt potentiale for eksporten af dansk design. Der er tale om en stor og købestærk gruppe, som samtidig efterspørger lige præcis det danske designere er leveringsdygtige i – unikke designprodukter i høj håndværksmæssig kvalitet. Vi tager til Shanghai for at fremvise en underskov af talentfulde designere, som kommer til at tegne dansk designs fremtid og for at indfri forretningspotentialet,” siger Thomas Brixen, Administrerende Direktør i ENIITO.

Foto: Design denmark (Dd)

 

Kommende arrangementer