Design denmark

Ekstraordinær Generalforsamling i Design denmark - 7. maj 2018

På en solrig forårseftermiddag afholdte Design denmark ekstraordinær generalforsamling i Tietgensalen på Børsen. Dagsordenen var lang og fremmødet stort. Ca. 45 medlemmer havde prioriteret at møde op, involvere sig og få indblik i foreningens virke. Formand Martin Delfer lagde hårdt fra start med at præsentere foreningsåret 2017 – med successer og udfordringer. De gode historier handler om alt det, vi gør. Dem vi allierer os med. Design denmarks medlemmer der engagerer sig. Kontakten til de andre aktører i branchen. De historier er der heldigvis mange af; Danish Design Award, New Danish Modern, Danish Design Festival version 1, udstillinger i Shanghai og i Shenzhen, Designbarer, Talks, Workshops, konferencer og meget mere.

2017 blev desværre også et år, som betød et negativt regnskab for foreningen, grundet to fejlskudte projekter. Konsekvensen af årets resultat er, at formandskabet har været nødt til at stoppe samarbejdet med Design denmarks direktør Henrik Weiglin. En beslutning der kan læses mere om her. Udviklingsdirektør Abelone Varming konstitueres som ny direktør og styrer nu, sammen med sekretariatet, Design denmark sikkert videre, med bidrag fra en yderst motiveret og engageret bestyrelse og formandskab.

Martin Delfer har gennem mange år trofast tjent foreningen som formand, men annoncerede allerede til bestyrelsen efter generalforsamlingen i 2017, at dette blev hans sidste år i formandsstolen. Derfor skulle der vælges en ny bestyrelsesformand i bestyrelsens midte. Det er med stor glæde, at Design denmark kan præsentere den ny bestyrelsesformand: Lotte Lyngsted Jepsen fra Hatch & Bloom. Foreningen byder Lotte, som har siddet i bestyrelsen i et år, velkommen på posten og takker Martin Delfer mange gange for hans store engagement i Design denmark. Martin fortsætter som bestyrelsesmedlem i Design denmark.

Ved valget til bestyrelsen blev alle genopstillede kandidater valgt ind, Design denmarks bestyrelse kan ses her.

Der var dog plads til to nye ansigter på suppleantpladserne, nemlig Nikolaj Bebe som netop er startet som Kreativ Direktør i EGGS Design og Nikolaj Berg fra Metalwo Design Lab – foreningen byder jer gladeligt velkommen.

Troels Seidenfaden og Christoffer Tange valgte at sige farvel til deres arbejde i bestyrelsen og blev takket for deres store indsats. Troels Seidenfaden forstætter dog sin store indsats omkring den internationale promovering af Danske designere og tilknyttes bestyrelsen i en slags ”Chief of International Affairs” rolle.

Bestyrelsen havde indstillet et forslag om nye kontingentsatser. Et forslag som har været tilgængeligt for foreningens medlemmer siden den 20. marts.
Forslaget blev vedtaget uden indvendinger. Medlemmer vil snarest få en orientering om de nye kontingentsatser, som er vedtaget med tilbagevirkende kraft for medlemmer med mere end 2 ansatte. For medlemmer med personligt medlemsskab, samt medlemmer der driver enkeltpersonsvirksomhed, træder kontingentstigningerne i kraft fra 3. kvartal.

”Vi går et vildt år i møde med masser af muligheder og masser af udfordringer. Og vi tror på design – vi vil forening – og vi ved, at vi som designere gør en forskel. Det kan godt være, at vi lige nu som forening må stramme bæltet ind og tænke i nye og andre løsninger i forhold til aktiviteter og arrangementer. Det er så det, vi gør. Det er det, designere gør hele tiden. Vi har masser af gode samarbejdspartnere. Vi er en stor solidarisk flok bestående af engagerede passionerede medlemmer, et ansvarsfuldt formandsskab, en videns-rig og kompetent bestyrelse og et kvalificeret/dygtigt og arbejdsomt sekretariat. Vi arbejder alle dagligt for at fremme forståelsen for og brug af design. Det er det det handler om. Det er det vi kommer til at fokusere på. At professionalisere, at promovere og skabe potentiale, både for jer medlemmer og for foreningen som helhed. Vi går hånd i hånd. Jeg glæder mig til opgaven og ved, at vi med den rette ånd nok skal komme styrket ud på den anden side. Design denmark er et must for Danmark, hvis vi rettelig skal blive ved med at betegne os som en design nation.”
Abelone Varming, Konst. Direktør