Design denmark

Flere designere i tech-virksomheder

Flere designere i tech-virksomheder

TENDENS

Flere og flere designere ansættes i både nye og etablerede tech-virksomheder i USA og på tværs af virksomheder i Silicon Valley. 

Markant flere tech-virksomheder ansætter nu designere i job, der tidligere blev besat af ingeniører og andre med klassiske tech-kompetencer. Det skriver teknologibloggen TechCrunch, som gik bag om trenden og spurgte 6 markante virksomheder om udviklingen i deres ansættelser.

Undersøgelsen, der mere er en stikprøve kombineret med, hvad den verdenskendte tech-blog selv har erfaret gennem sit store netværk, viser, at virksomheder i stigende grad efterspørger designere med brugerindsigt og tværfaglige kompetencer. Det sker på bekostning af antallet af ansatte ingeniører.

En virksomhed som Atlassian er gået fra at have 1 designer og 25 ingeniører ansat i 2012 til at have 1 designer: 9 udviklere i 2017. Ubers designteam er vokset 70 gange siden 2012, og de er nu 1 designer hver gang de har 8 ingeniører. Se de øvrige adspurgte her:

 

Designtænkning er mere end buzz
Undersøgelsen underbygger, hvad også den amerikanske designer- og teknologiekspert John Maeda beskrev i sin tech-rapport Design in Tech i år: Det globale fokus på designtænkning er ikke kun et buzz-fænomen, men et klart nybrud, hvor store tech-virksomheder som for eksempel Facebook, opkøber hele designfirmaer.

Design som ingrediens i innovation
En del af forklaringen skal findes i den tiltagende kommercialisering og automatisering af ingeniørvidenskaben; teknologien bliver lettere og lettere at bruge, så populært sagt alle kan fremstille en app. Hvad der derimod ikke kan automatiseres er designtænkning, og derfor er der også mere og mere brug for designerens viden om brugeroplevelser og -inddragelse. Som IBM’s Design General Manager har sagt:

“Not everyone is a designer, but everybody has to have the user as their north star.”

Fremtiden efterspørger tværfaglige designere
Den stigende efterspørgsel på designere i dagens tech-virksomheder, rejser ifølge artiklen en anden problematik, der handler om en temmelig stor udvidelse af designernes kompetencer. Foruden viden om bruger-research, -analyse og datahåndtering, skal designeren vide basis om kodning og datavisualisering. Dertil kommer klassiske kompetencer inden for grafisk design, typografi og layout.

Læs hele artiklen her

Illustration: TechChrunch
Foto: Flickr