Design denmark

Ny visuel identitet til Danish Design Award fra Kontrapunkt

Ny visuel identitet til Danish Design Award fra Kontrapunkt

Danish Design Award er klar med sin nye visuelle identitet, udviklet af Kontrapunkt. Identiteten er både unik, moderne og sin historiske arv bevidst.

Danish Design Award blev lanceret i oktober 2015, halvtreds år efter den første danske designpris så dagens lys. Danish Design Award stiller skarpt på den positive effekt og forskel, design kan gøre for industri og samfund bredt set.

Parallelt med prisens lancering og med, at næsten 300 stærke designløsninger er blevet tilmeldt, har designbureauet Kontrapunkt – der har skabt design for et væld af brands fra Noma over DR til Dansk Røde Kors og Carlsberg – i tæt samarbejde med Design denmark og Dansk Design Center udviklet den visuelle identitet til Danish Design Award. Ud over prisens unikke logo omfatter identiteten blandt andet udviklingen af en ny og særlig skrifttype ved navn Danish.

Ny skrift med dansk design-DNA
Ligesom selve prisen skulle den visuelle identitet både have det danske design-DNA med sig og samtidig have blikket rettet fremad. Hos Kontrapunkt fortæller partner Bo Linnemann om inspirationen bag:

– Historien om dansk design går som bekendt tilbage til Grundtvig og folkehøjskolen, hvoraf velfærdstanken udsprang. En idé om fællesskab, nærhed og demokrati med øget livskvalitet som følge. Det har efterfølgende sat retning for arkitekter og designere mod at udvikle brugbare artefakter tilegnet menneskers dagligdag med enkelhed, funktionalitet og kvalitet som det naturlige udgangspunkt.

stortDDanish Design Award

Moderne og med traditionen i hjertet
I særlig grad har Kontrapunkt fundet inspiration hos Knud V. Engelhardt, en af dansk designs foregangsmænd:

– Som én af de første ‘designere’ skabte Engelhardt værker inden for næsten alle medier og platforme, alle med et udpræget humanistisk tilsnit. Tanken om at udvikle en særegen skrifttype, som i sig selv kunne tegne identiteten for Danish Design Award, var besnærende, og det var derfor naturligt at tage udgangspunkt i netop Engelhardts arbejder, da han står frem som indbegrebet af dansk design. Ikke mindst inden for grafisk og typografisk design, uddyber Bo Linnemann, og fortsætter:

Hans kollega og partner i Kontrapunkt, Kim Meyer Andersen, tilføjer:

– Samtidig har vi stræbt efter et moderne udtryk ved at overdrive de historiske træk, så skriften på én gang peger bagud og fremad. Den “chunk’ede” måde at bruge skriften på, hvor såvel spatiering som skydning bliver sat klods, tegner sammen med en stram sort-hvid grafisk opsætning i høj grad et nutidigt billede. Identiteten har traditionen i hjertet, men rækker som helhed tydeligt fremad og har et helt specielt særpræg.

– Brugen af versaler peger på den højtidelighed, der ligger i designprisen, mens de store skriftbilleder og enkelheden i udtrykket fortæller én, at de designforslag, der præmieres, har en høj egenart og deler de værdier, vi opfatter som danske. Med den nye skrifttype får Danish Design Award sin egen originale stemme, og vi løfter dermed noget af ansvaret fra
logoet ved at sikre identifikation i al kommunikation, fortæller Bo Linnemann.

Dansk typografi har afsæt arkitekturen

Når både designprisen og skrifttypen hedder Danish er det nærliggende at spørge, hvori det specifikt danske ved den nye visuelle identitet består. Bo Linnemann forklarer:

– Engelhardts djærve og prunkløse tegning lagde grundstenen i en dansk skrifttradition, der yderligere forfinedes i hans efterfølgeres arbejder. Danske arkitekter var i høj grad tilskyndet af at arbejde på tværs af skalatrin. Fra selve bygningen til alt hvad den rummer af komponenter, møbler, inventar, fittings, keramik, køkkentøj, tekstiler – og dermed også skilte og skrift. De arbejdede ikke med skrift som typografer, hvis formgivning var skabt til de grafiske medier med bogstaver, der kunne læses optimalt i meget små punktstørrelser, men snarere med stor skrift til store flader, som skulle tegne sig læsbart på større afstande. Det er denne specielle danske tilgang, der har drevet os i udviklingen af skriften Danish – deraf navnet.

Den nye visuelle identitet kan opleves på prisens website, men udgør naturligvis også det visuelle hjerte i og rammen for prisfesten den 7. april 2016.

De nomierede arbejder kan ses på danishdesignaward.com