5 skarpe til Marcus Hartwall fra Houzz Nordic
5 skarpe
25. juni 2015
Verdens største onlineplatform for designere, arkitekter og private rykker ind i Danmark.
Design denmark stiller ugens 5 skarpe til Marcus Hartwall, Managing Director hos Houzz Nordic. Houzz er verdens største onlineplatform for designere, arkitekter, ingeniører og millioner af boligejere, som ønsker at renovere deres hjem.
Houzz er netop rykket ind på det danske marked, som man forventer sig meget af pga. “den enorme efterspørgsel på dansk design, stil og arkitektur i udlandet”, som det hedder i pressemeddelelsen.
Houzz har mere end 30 millioner besøgende om måneden, og er listet som den 11. mest innovative virksomhed i verden. Flere danske virksomheder har oprettet en gratis profil og viser således deres arbejde frem på platformen.
Fra hobbyprojekt til global virksomhed
Houzz tog sin begyndelse tilbage i 2009, som et hobby-projekt for ægteparret Adi Tatarko og Alon Cohen, der under ombygningen af deres hus hverken kunne finde kvalificeret hjælp fra arkitekter, håndværkere og designere eller adgang til råd og vejledning. Parret skabte derfor et onlinecommunity, med adgang til alt, du skal bruge i den situation: Fra arkitekten, der skal bygge huset, til lampen du sætter i vinduet.
I dag er hobby-virksomheden blevet et globalt foretagende med hovedkvarter i Palo Alto i Californien og kontorer i London, Berlin, Sydney, Moskva og Tokyo.
I skriver i jeres pressemeddelelse, at de danske arkitekter, designere, interiørdesignere og forhandlere af dansk design “der signer up på den danske Houzz-platform, kan forvente stor efterspørgsel fra udlandet”. Kan du kvalificere det?
Jeg har et konkret eksempel på en dansk virksomhed, der har fået meget værdi ud af sin profil på Houzz. Den danske virksomhed Best of Scandinavia oprettede en Houzz-profil sidste år, og oplevede enorm interesse i virksomhedens produkter: En arkitektvirksomhed fra London var interesseret i fliser og byggesten fra den danske virksomhed – og på få måneder steg salget markant til arkitektvirksomheder i London. Vicedirektøren for Best of Scandinavia frygtede, at profilen på Houzz ville tage for megen tid, men han fortæller, at de bruger mindre end en time om ugen på at holde profilen.
Hvis efterspørgslen på danske designløsninger er så stor, hvorfor rykker I så først ind i Danmark nu?
Vi startede ud på de store markeder, USA, Australien, Rusland, Japan osv., og har her oplevet stor efterspørgsel på dansk design og arkitektur. Vi har erfaret, at disse markeder søger mest efter ‘skandinavisk indhold’, og vi ser derfor et stort potentiale i Norden. Desuden ved vi, at danskerne er meget interesserede og engagerede i deres hjem, så de skal naturligvis have Houzz til at gøre det lettere og bedre at designe deres hjem.
Start-til-slut-løsning
Hvordan er den største forskel på Houzz og andre gratis platforme for design og indretning?
Houzz adskiller sig fra andre platforme på fem parametre: Vi tilbyder inspiration (billeder, idebøger osv.), du kan finde en ekspert, tale med andre gennem fællesskabet/community, vi tilbyder redaktionelt kvalitetsstof og giver dig en markedsplads, hvor du faktisk kan købe produkterne. Det betyder, at vi tilbyder en start-til-slut-løsning, og at vi har et globalt community med mere end 30 millioner husejere.
Forretningsmodellen
Hvordan tjener Houzz sine penge, når nu det ikke koster noget for designere og virksomheder at oprette en profil?
Houzz’ forretningsmodel er baseret på indhold, community og handel:
Hvad angår indhold, har vi mere end 30 millioner besøgende hver måned, der gennemser billeder og artikler. Det skaber en platform, hvor vi kan sælge bannerannoncer. Mht. community-delen tilbyder vi en premiumservice, som vi kalder Pro+. Her kan fagfolk betale for at få adgang til analytiske værktøjer, og på den måde skabe mere efterspørgsel på deres produkter og services. Og endelig har vi handelsdelen: Vi tilbyder en markedsplatform, hvor man handler produkter. I USA har Houzz i øjeblikket mere end fire millioner produkter. Houzz tager 15% af provisionen på hvert salg.
I de første 12 måneder vil vi ikke aktivere nogen af disse indtægtsstrømme i de nordiske lande. Vores fokus er at opbygge og etablere et stærkt community for professionelle og husejere i Danmark.
På Houzz er det brugerne, der rater produkter og virksomheder. Hvordan foregår de brugeranmeldelser og hvad er fordele og ulemper for de danske virksomheder, der opretter en profil?
Det er gratis at oprette en profil på Houzz, og det vil det altid være. Når man skal vælge hvilken professionel, man ønsker at arbejde sammen med, er det vigtigste at være opmærksom på de anmeldelser, de har fået. Folk har tillid til andre mennesker, og vi opfordrer i høj grad professionelle til at få anmeldelser på deres Houzz-profil. Fordelen ved at have en Houzz-profil er, at du kan fremvise dit arbejde, nå nye kunder, opbygge dit brand og samarbejde med andre om projekter. Det tager kun 15 minutter at oprette en profil, men for at få mest muligt ud af det, anbefaler vi, at du engagerer dig i community ved at få anmeldelser, svare på spørgsmål om dit arbejde og uploade billeder i høj kvalitet.
Danske virksomheder på Houzz
Nogle af de danske virksomheder, der har profiler på Houzz er Jeppe Utzon, Strand+ Hvass, By Nord Copenhagen, Space CPH, Dinesen, Bolia, Muuto og Normann Copenhagen.