5 skarpe til Thomas Lykke og Anne-Marie Buemann fra OeO
5 skarpe
27. september 2016
Den danske designduo OeO, bestående af Creative Director Thomas Lykke and CEO Anne-Marie Buemann, har netop vundet boligmagasinernes Danish Award-pris som ‘Årets Innovative 2016’. De to er kendte for deres eksklusive designløsninger, præget af håndværksmæssig skønhed og fornyelse af dansk designtradition. Det gælder bl.a. den meget roste udformning af Dinesens nye showroom og Restaurant Kadeau. Hvad forstår OeO selv ved begrebet innovation?
Hvad betyder det for jer at vinde en designpris som ‘Årets Innovative’?
Vi er stolte og glade. Det er dejligt, at der er nogen derude, der har bemærket den indsats, vi har gjort over de sidste 10 år. Vi har arbejdet hårdt for at finde vores egen vej – det har ikke altid været nemt – men vi har gjort det med et smil og fulgt vores passion og hjerte! Vi er meget, meget taknemmelige.

OeO har designet køkkenet på Kadeau i tæt samarbejde med ejerne. Det er snedkereret af Garde Hvalsøe i Dinesen Oak.
Hvad forstår I selv ved innovation?
Innovation opfattes forskelligt alt efter, hvem man spørger. Innovation behøver ikke at være ‘rocket science’. For os er det at tænke synergier, vende tingene lidt på hovedet og se nye muligheder – men først og fremmest er det vigtigt, at det har en berigtigelse i den verden, vi nu engang lever. Raison d’être.
Hvad er det særlige man får, når man beder OeO om at udføre en designopgave?
Man bliver udfordret og skubbet lige til grænsen. Vi arbejder tæt sammen med vores kunder og altid i en tæt dialog. Vi tror på, at de bedste projekter netop skabes i dialog. Vi er visionære på vores kunders vegne, og prøver altid at tage dem i hånden og skubbe dem til det næste niveau.

Kaikado Cafei Kyoto designet af OeO for japanske Kaikado. Fotokreditering: Kunihiro Fukumori
I er kendt for internationale samarbejder, især med japanske designvirksomheder og håndværkere, der ligesom jer elsker designtradition og –håndværk. Hvordan har I kunnet influere på den stærke japanske designtradition?
Vi er kommet i Japan professionelt i snart 10 år. Vi er passionerede omkring Japan, kvalitet og håndværk. Det er svært at svare på spørgsmålet. Det er kommet little by little, som man siger i Japan. Men vi har været dedikerede, respektfulde og passionerede fra day one, og det har nok været med til at åbne døren til et ellers meget lukket land.

‘Copenhagen Collection’ designet af OeO for japanske Kohchosai Kosuga.
Hvordan ser jeres næste designprojekt ud?
Uha – der er mange både i Danmark, Japan, Kina og USA. Men for at fremhæve ét projekt, så arbejder vi med FLOS Scandinavia i tæt dialog med FLOS International om deres showroom i Sydhavnen, som skal totalrenoveres. Det har OEO Studio designet og vi glæder os. Byggeriet starter nu her i uge 39 og skal stå færdigt i Januar 2017.
