5 skarpe til Susanne Lund, Katja Egmose og Nikolaj Bebe fra EGGS Design
5 skarpe
21. februar 2019
Design denmark har stillet 5 skarpe til EGGS Designs ledelse i Danmark. Læs her, hvordan Managing Director Susanne Lund og de to kreative direktører Katja Egmose og Nikolaj Bebe, har tænkt sig at forandre ikke bare Danmark, men verden vha. design og et stærkt fokus på intern kultur og et tydeligt purpose.
Hvorfor valgte EGGS Design at starte et kontor i Danmark?
Det er der flere gode grunde til. Både store og små, strategiske og personlige. EGGS består af mennesker, der skaber til mennesker. Derfor er vi også altid meget opmærksomme på de store og små ting, der rent faktisk gør os til mennesker. På det store og strategiske metaplan, er en placering i Danmark derfor et godt udgangspunkt for at arbejde internationalt i resten af Europa. Fra at være meget centreret omkring projekter i Norge i EGGS’ opstart, er EGGS de senere år blevet modnet til at agere på den helt store internationale scene. En placering i København gør dette nemmere at eksekvere på. I praksis arbejder vi dog ofte på tværs af vores kontorer – eller som vi i EGGS kalder det; habitater. Et konkret eksempel herpå kan nævnes, at vi i efteråret 2018 hjalp den verdenskendte business school INSEAD i Frankrig. Her trak vi på kompetencer fra tre af vores forskellige habitater placeret i København, Oslo og Trondheim. Projektet handlede om at forstå og designe til et meget bredt felt af internationale studerende fra mange forskellige nationaliteter. For at øge landekompleksiteten bestod EGGS’ team yderligere af folk fra Chile, Skotland og Danmark. Så vi er enormt internationalt tænkende og består allerede af over 25 nationaliteter fordelt på ca. 110 medarbejdere globalt. Og vi stopper ikke her, så Danmark og København er egentlig blot en naturlig del af en igangværende evolution med tilhørende strategi for EGGS. Det var på den store menneskeskala. På en meget mindre og mere personlig skala, er EGGS’ CEO Ulla Sommerfelt oprindeligt fra Danmark og har altid drømt om at have et habitat i Danmark og skabe små mirakler her. På den måde reflekterer dette rigtig fint EGGS’ kultur, da kultur i sandheden er det, som gør os til mennesker. Og kultur gør vi rigtig meget ud af i EGGS. En vigtig del af vores kultur er, at man både som medarbejder og ledelse får meget frie tøjler for sit arbejde og indflydelse. Det gælder ikke kun for ledelsen, men også op og ned og til alle sider i organisationen. Er man en ildsjæl, og giver ens ild mening og kan skabe energi og fremdrift, så er der nærmest ingen grænser for, hvad man kan udfolde eller skabe i EGGS.
Hvor adskiller EGGS sig så fra andre designvirksomheder?
Det vil vi nok selv sige, at vi gør på rigtig mange punkter. EGGS Design er et innovationsfirma baseret på og udsprunget af design. Men som vi vokser og designbegrebet samtidigt parallelt er voksende og udvidende af sin egen selvforståelse, er der brug for meget mere en klassisk tilgang til design. Dette er både tydeligt i vores valg af medarbejdere og i vores kultur. I EGGS arbejder vi f.eks. både med dedikerede teams inden for industrielt design, digitalt design, servicedesign, creative tech og branding. Men business design, undervisning og kompetenceudvikling begynder at fylde mere og mere i vores projekter og leverancer. Simpelthen fordi at man ikke kan skabe værdi, hvis man ikke samtidigt arbejder holistisk med den kompleksitet, der er i og mellem mennesker. I sidste ende skabes innovation ved tidligt at fokusere på en løsnings sande gevinstejere – og her er det lige meget om det handler om et produkt, en service eller organisationsforandring, som vi skal designe. Bare det at tale om gevinstejere frem for kunder, og mennesker frem for brugere, gør en kæmpe forskel. For EGGS som virksomhed, er det også i samspillet mellem mennesker, kompetencer, personligheder og så vidt også nationaliteter, at EGGS finder sin styrke. Dette netop ved at vores kultur understøtter forskellighed fremfor at ensrette medarbejderne. At have alle disse kompetencer til rådighed på én gang i én virksomhed er unikt. Jo, det er bestemt set før, men ses faktisk mindre og mindre, idet mange større designvirksomheder bliver opkøbt samtidigt med, at deres holistiske fokus skrumpes ind på grund af big corporate struktur og den dertilhørende kultur. I EGGS er vi meget stolte af, at vi er vores egne og uafhængige, hvilket begynder at blive mere og mere sjældent for designvirksomheder på samme eller større størrelse. Det er bl.a. også derfor, at EGGS har et marked og relevans i Danmark. Mange af vores kunder udtrykker et helt eksplicit savn efter passion, blod og tårer og ikke bare standard designløsning, der er pyntet med virksomhedens brand. Det er noget, vi har hørt igen og igen, uden det er noget, vi har spurgt til. Så selv om Danmark er en stolt designnation, så er der åbenbart stadig brug for designvirksomheder, der gør tingene anderledes. Og det er måske også det, der tiltrækker vores kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere. Vi er sultne og vil noget. Vi har et purpose, som hele EGGS brænder for at eksekvere.
I taler meget om kultur og purpose, men hvad har det med design at gøre?
I EGGS har vi et klart purpose, som vi alle kan forstå. For EGGS’ medarbejdere skal det give mening at gå på arbejde. Og det gør det kun, hvis man virkelig oplever og føler, at ens arbejde gør en forskel. Vores purpose har vi samlet i sætningen: Let’s Craft Lovable Futures. En sætning, som vi oplever, giver rigtig meget mening både indadtil og udadtil. Indadtil, fordi alle i EGGS oprigtigt ønsker at skabe noget, der er godt og meningsfuldt. Noget der tager vare på mennesker og vores jord. Derfor screener vi også alle nye og gamle projekter for at sikre, at de understøtter den rejse, vi er på. For vores kunder giver det også god mening, da det for mange resonerer med deres mission. Men vi skal også være ærlige og sige, at vi som oftest hyres for at vores kunder kan tjene penge og overleve i disse disruptiontider. Men når vores tilgang er, som den er, så smitter det af på vores kunder. Et godt eksempel herpå er vores samarbejde med Circle K, hvor vi ikke alene har arbejdet med produkt- og digitalt design, men også har bidraget til bæredygtige løsninger og nyt fokus for deres forretning. På den måde og med lignende store kunder, er vi i gang med at gøre verden mere lovable. Ikke blot bæredygtig, men noget man kan holde af på mange forskellige måder. Sidst er der også et andet vigtigt element i Let’s Craft Lovable Futures, og det er vores fokus på håndværksdelen, det vil sige ‘craft’. Design er et håndværk, det samme er innovation, og derfor er der brug for stærke designere, der virkelig kan deres håndværk. Så EGGS’ kultur handler både om dygtige håndværksmæssige kompetencer, en vilje til at ville alle det bedste og tænke i forretning. Det er en treenighed, der giver mening for alle.
Hvor er EGGS Design på vej hen i Danmark?
Helt praktisk er vi på vej hen i Store Kongensgade i København. Efter at have et travlt første år i Danmark, er vi nu vokset ud af vores kontor og har måtte finde et større lokale. Her kan man finde os fra marts måned, og herfra vil vi gøre vores bedste for at bidrage til en god udvikling for dansk design. Bl.a. ved at lave partnerskaber med mange forskellige aktører, hvorfor vi også satser på at skabe et hus, der så at sige vil huse mange forskellige events og netværk omhandlende design, innovation og forretningsudvikling. Men ellers er vi faktisk på vej i mange retninger, da vi i EGGS samlet har et kæmpe bagkatalog af projekter. Vi har en stram strategi, men bred projektportfølje, som vi naturligvis arbejder på at gøre endnu bredere. På ét år har vi, for blot at nævne et par projekter, hjulpet Sparekassen Sjælland-Fyn med fuldstændig at gentænke deres organisation, deres produkter og indretning. Vi har skabt en ny forretningsmodel og understøttende løsninger til en virksomhed, der arbejder for at nedsætte arbejdsløshed på globalt plan. Og så er vi i gang med at hjælpe en af Danmarks største virksomheder med at – og det i den korrekte brug af ordet; disruptive sig selv indefra. Det kan vi desværre ikke fortælle mere om lige nu, men det bliver noget helt nyt, der vil skabe store ringe i vandet.
I har store planer, men taler også om gummistøvledesign. Hvad er det?
Gummistøvledesign handler i bund og grund om, at vi smider alt vores design-selvfedhed og virkelig prøver at forstå mennesker. Gummistøvledesign handler om at være nærværende der, hvor mennesker er og være super ydmyg hele vejen igennem et projekt og ikke føle sig for fin til at trække i et par gummistøvler. Derfor må vi også forstå et projekt som startende langt før vi faktisk går i gang med det, og lang tid efter vi er færdig med det. Ellers sikrer vi ikke implementering og værdiskabelse, og så får kunderne en dårlig oplevelse af design. Derfor kan man sige, at vi designer vores designprocesser for at kunne lykkes. Det gør både vores arbejde spændende for hvert projekt, men det gør det også enormt tilpasset til den enkelte kunde. Det kan kunderne mærke, og de oplever sig som mødt og derfor stoler de på os, hvorfor vi igen med respekt og forståelse kan flytte deres mindset ud i nye løsningsrum og forretningsmodeller. Samtidigt sikrer vi implementering, da det er deres idéer og ikke vores alene, vi bygger på. Vi går fra at være konsulenter til at være strategisk samarbejdspartner. Det er en verden til forskel, og her innovation for alvor kan ske.