Dd portræt: Mads Kjøller Damkjær

Dd portræt

26. marts 2020

Hvordan strategisk og bæredygtigt design kan gøre os stærkere på den anden side af COVID-19

Efter kun seks måneder i rollen som administrerende direktør i Designit Denmark har der været gang i den for Mads Kjøller Damkjær. Siden han blev en del af et af verdens største og ældste strategiske designfirmaer i september 2019, har de lagt ny strategi, konsolideret deres forretning i Danmark og befinder sig nu i COVID-19 stormen sammen med resten af verdensbefolkningen med, hvad der dertil hører af udfordringer og muligheder som strategisk design virksomhed.

En svær, men spændende og lærerig tid

“Der har virkelig været gang i den. Eksternt med spændende dialoger og kundeprojekter, og internt har vi defineret en ny strategisk retning for det danske marked, som har været en lærerig proces. Lige nu bruger vi alle kræfter på den situation som COVID-19 har ført med sig. Det er en helt speciel situation vi står i som borgere, virksomheder og som samfund, hvor der er behov for, at vi tager et fælles ansvar og ser på muligheder og løsninger i en svær tid. Vi bruger derfor lejligheden til at tale med vores kunder om de udfordringer, de står over for både på den korte og den lange bane, og hvordan strategisk design kan hjælpe dem til at komme stærkere ud på den anden side”, forklarer Mads Kjøller Damkjær.

Selv er Designit vant til arbejde sammen på tværs af lokationer, tidzoner og nationaliteter, men det er til trods herfor en markant forandring at skulle gøre det på fuldtid: “Selvom vi har stor erfaring i at arbejde remote, er vi også selv i en læringsproces her. Vi tester nye tools og processer af samt ser på, hvordan vi kan arbejde sammen med mindre bureauer og freelancer så meget som muligt, for at holde hjulene i gang i samfundet.”

Med en baggrund som industriel designer og erfaringer fra tech, management consulting og som entreprenør var Mads Kjøller Damkjær den oplagte kandidat til at føre teten videre for Designit, som i dag har over 600 designere, strateger og researchere fordelt over 19 kontorer rundt om i verden. Mads Kjøller Damkjær har haft en lang karriere inden for designdrevne virksomheder i både Europa, Asien og USA, hvormed han var godt klædt på til opgaven, og der har været godt gang i kedlerne på det internationale hovedkontor i København lige siden. Siden Mads Kjøller Damkjær kom til, har Designit oplevet stærk global vækst og bl.a. åbnet kontorer i Dallas, Dubai og San Francisco.

Design for bæredygtighed

Bæredygtighed spiller en central rolle i den offentlige bevidsthed og for danske virksomheder. Design udgør her en afgørende brik:

“Design er en katalysator, der fremmer positiv adfærd og hjælper os til at ændre den måde vi ser på og agerer i verden omkring os. Det være sig ift. klimaudfordringer, systemer, samfund, forretning, produktion og forbrug,” fortæller Mads Kjøller Damkjær og fortsætter: “Vi tror på, at vi som en international designvirksomhed skal gøre endnu mere, for at få det danske samfund og SMV virksomheder tilbage i væksten – og det med bæredygtighed som fortegn. Det understøttes blot af den situation vi befinder os i lige nu med udbruddet af COVID-19. Både fordi der ligger et stort potientiale heri, men også fordi vi tror på, at design og kreativitet er én af de vigtigste løftestænger til at styrke bæredygtighed og den grønne omstilling.”

“Med COVID-19 står vi lige nu over for en global krise. Måske den største krise i vores generation. De beslutninger virksomheder, folk og regeringer træffer i de næste par uger, vil sandsynligvis forme verden i de kommende år. De vil forme ikke kun vores sundhedssystemer, men også vores økonomi, politik og kultur. Design kan i den grad hjælpe med at forme de beslutninger, der træffes nu, og den fremtid, der formes efter krisen.”

Paradigmeskiftet blandt samfundet, virksomheder og organisationer har skabt en markant øget efterspørgsel på designydelser som organisations-, business- og servicedesign. Ifølge Mads Kjøller Damkjær udgør SDG-målene en fælles referenceramme for både virksomheder og forbrugere til at re-designe nye produkter, potentialer og hvordan vi måler effekten og kvaliteten. “Når vi skal ændre den måde vi har arbejdet på de sidste 200 år, og de systemer vi har sat i spil, så kræver det mere end bare at “manage” os ud af det. Vi skal designe fundamentalt nye løsninger, produkter og interaktioner.”

Redesigne “ways of working

I Designit tror de på, at design har en daglig effekt på milliarder af mennesker verden over. Netop derfor mener de, at det er afgørende at medarbejderne forbliver nysgerrige og passionerede for at udvikle nye idéer og udfordre status quo: “Vi skal hele tiden søge nye måder til at udvikle menneskeligt potentiale og muliggøre social transformation, innovation, kreativitet og muligheder inden for forretninger, systemer og samfund. Og derfor ser vi også på, hvordan vi kan udfordre vores egen organisation og den måde vi arbejder på”, fortæller Mads Kjøller Damkjær.

Designit har således netop introduceret et koncept de kalder 4+1 – en model, hvor samtlige ansatte ikke arbejder på kundeprojekter om fredagen, men bruger tiden på sammen at skabe innovative ideer og udvikle projekter. Derudover kigger de på anderledes og mere effektfulde måder at måle effekt og fremdrift på deres projekter, samt hvordan de registrerer timeforbrug. “Vi kuraterer meget mere på vores projekter, og i den forbindelse handler det om, at skabe værdi for kunden og dermed også samarbejde om forretningsmodeller som equity eller value based pricing, frem for bare at sælge timer. Det tror vi ikke på er fremtiden”, siger Mads Kjøller Damkjær.

Historien fortsætter

Designit har 30 års fødselsdag næste år. 30 år, som har budt på mange forskellige facer, ikke mindst da Designit blev opkøbt af IT virksomheden Wipro for fem år siden, med over 180.000 ansatte og den fjerde største filantropiske giver i verden – 65% af overskuddet går til filantropiske formål, hvilket passer perfekt til Designits værdier.

“Designit har de sidste 29 år været gode til at matche markedet og forandret sig gennem tiden. Den tråd fortsætter, og vi skal fortsat være gode til at forandre os til den tid, vi er i og de udfordringer, vi står overfor. Dette er den nuværende pandami et klart eksempel på. Derigennem vil vi forhåbentligt også være i stand til at fejre vores 35 års – og vores 100 års fødselsdag, når den tid kommer”, afslutter Mads Kjøller Damkjær.