Ny bog guider til innovative læringslandskaber
Nyheder fra Branchen
11. oktober 2021
Play to Learn – Designing for Uncertainty er forfattet af internationalt anerkendte kunstner og innovative designer, Rosan Bosch. Bogen er en inspirationsguide til designløsninger, der placerer mennesket i centrum i læringsmiljøer.
Toneangivende eksperter inden for hjerneforskning, leg og uddannelse har bidraget til bogen for at inspirere den globale uddannelsessektor til flere tiltag, der understøtter studerendes udvikling og læring via leg. Med illustrationer og projektreferencer tilbyder Rosan Bosch en enkel tilgang til transformeringen af uddannelsesmiljøer med videnskabelig basis og design som strategisk værktøj.
Som et resultat af mere end 25 års erfaring med kunst, design og arkitektur, præsenterer Rosan Bosch en række nytænkende projekter, der bryder med traditioner og tager læseren med ind i det 21. århundredes designfilosofi. Eksemplerne tæller projekter fra Beijing til Buenos Aires. De legende, stimulerende og fleksible læringsmiljøer tager læring ud af klasselokalet og gør op med envejskommunikation.
Rosan Bosch er kendt for sine opsigtsvækkende og visionære designløsninger, der forener moderne pædagogik og didaktik med de fysiske rammer. Bogen lister 10 gyldne designregler, som udfolder konceptet og værdien i at støtte det enkelte individ i at få mest ud af deres læringspotentiale:
”Pandemien har understreget vigtigheden af at kunne lære alle steder. Ved at placere individet i centrum for både designkoncept og læringssituation, vil vores medfødte nysgerrighed blive stimuleret. Vi må prioritere leg, kreativitet og selvstændighed, så børn og unge kan tilegne sig de kompetencer, som de skal bruge i en uforudsigelig fremtid.”
Rosan Bosch, grundlægger og kreativ direktør i Rosan Bosch Studio

Rosan Bosch argumenterer for, at læring gennem leg bør være den primære metode i de fleste læringssituationer. Læringsmiljøer, der tilbyder diversitet og fleksibilitet i måden man interagerer, skaber, sidder og bevæger sig, har en stor indflydelse på selvstændighed og kreativ problemløsning. Til det adresserer bogen de udfordringer, der er i uddannelsessystemet i dag:
”I stedet for at stimulere kreativitet og understøtte individuelle behov, undertrykker og kontrollerer traditionelle skoler både adfærd og leg. Skoler skal tilbyde børn et sikkert, tillidsfuldt og differentieret rum, hvor de kan vokse og udvikle sig som mennesker, maksimere deres læringspotentiale og forblive motiveret til at lære resten af deres liv.”
Rosan Bosch, grundlægger og kreativ direktør i Rosan Bosch Studio
Rosan Bosch har designet læringslandskaber i både inde- og udemiljøer verden over med formålet at motivere mennesker i alle aldre til at lære og give dem redskaber til at tage ansvar for egen læringsproces.
Bidrag fra førende eksperter
Under nedlukningen i 2020 faciliterede Rosan Bosch en serie af virtuelle samtaler under konceptet Learning Inspired. Deltagerne var anerkendte forskere, skoleledere og eksperter i leg, samarbejde og high performance.
Hovedpointerne er med i bogen og giver forskellige perspektiver på skolelukningens indvirkning på læring, og hvilke erfaringer man bør bringe ind i læringsmiljøet efter genåbningen. I Play to Learn – Designing for Uncertainty bringer samtalerne med de 10 eksperter kontekst til de 10 designregler om individets drivkraft, adfærd og motivation for læring og leg, understøttet af design.

Om forfatteren
Rosan Bosch er grundlægger og kreativ direktør i Rosan Bosch Studio. Bosch har været professionelt engageret i kunst, arkitektur og design i mere end 25 år og arbejder for at transformere uddannelse gennem legende designløsninger. Hun er en internationalt efterspurgt foredragsholder og kendt for sine tankeprovokerende og inspirerende perspektiver på læringsmiljøer.
Rosan Bosch Studio designer miljøer, der styrker og motiverer studerende og lærende verden over. Baseret på seks designprincipper for læringssituationer, skaber tegnestuen fleksible, legende og differentierede læringslandskaber. Tegnestuen har transformeret uddannelse for både offentlige og private skoler globalt. Projektreferencerne er bl.a. Vittra Skolerne i Sverige, den nye offentlige skole GO! Campus Zottegem i Belgien, Western Academy of Beijing i Kina, St. Andrew’s Scots School i Argentina og Buddinge Skole i Gladsaxe. Tegnestuen udvikler i øjeblikket læringsmiljøer i Argentina, Belgien, Egypten, Italien, Kina, Pakistan, Peru, Portugal, Skandinavien, Spain, Thailand, Tyskland og Uruguay.
Play to Learn – Designing for Uncertainty
Udgivet af Rosan Bosch Studio
Tilgængelig i butikker og online via website
ISBN: 978-87-995361-4-6
Fotokreditering: Rosan Bosch Studio