Design denmark

5 skarpe til arkitekt og designer Arne Kvorning

I 2017 kan designbureauet Kvorning design & kommunikation fejre 25 år med internationale udstillinger, oplevelsedesign samt grafisk kommunikation. Øget konkurrence og udbudsrunder har skærpet bureauets internationale profil, og sikret at tegnestuen nu løser opgaver i hele verden. Samtidig har bureauet over årene oparbejdet en enestående ekspertise inden for visuel historieformidling, som især har været med til at nytænke museernes udstillinger. Vi har i anledningen af jubilæet stillet Arne Kvorning, arkitekt og designer MAA/MDd, 5 skarpe.

kvorningnews

Dd: Hvad er du mest stolt af, når du ser tilbage på de 25 år, der er gået, siden du etablerede Kvorning design & kommunikation?

Arne Kvorning: Der er flere ting, jeg har lyst til at nævne. Rent professionelt, at vi gennem alle årene har kunnet fastholde og udbygge vores position. Stille og roligt, men målbevidst – fra et ‘one-man-band’ i 1992 til at være landets største og mest internationalt arbejdende udstillingstegnestue. Senere at indtage samme position i Norden – og nu til at befinde os i top ti på verdensplan. De seneste par år er vi gentagne gange blevet direkte inviteret til at byde på de allerstørste udstillingsopgaver i verden – senest fx verdens største museum under opførelse i Giza i Egypten og flere konkurrencer i Dubai og Qatar.

I over 50 lande har vi udviklet design og leveret løsninger … Men opgaverne er én ting – noget andet er kontinuiteten på tegnestuen. På det personlige plan har jeg den store glæde, at mine superdygtige folk er så dedikerede og har lyst til at blive hængende og være med på den her tur – flere har været med i over 15 år nu, udvikler fedt design og gode ideer hver dag, bruger en meget stor del af deres tid – ja, deres liv på at være en del af tegnestuen. Det er jeg meget taknemmelig for og superstolt af!

Dd: I beskiver selv jeres vision som “at skabe magiske rum og øjeblikke, der rammer dybt i hjertekulen”. Hvornår ved du, at I har skabt en løsning, der både går i hjertet på folk og opfylder tekniske krav og projektplaner?

Arne Kvorning: Ja, det er blevet lidt vores kendemærke, at vi er gode til at skabe ganske særlige rumlige oplevelser og stemninger – genskabe og formidle det liv, der har været levet i rum – genoplive den hverdag og de ofte dramatiske begivenheder, der har udspillet sig. Et eksempel er Fængselsmuseet i Horsens, hvor vi gennem nu 4 år løbende har udviklet udstillinger og genskabt liv. Hovedgrebet er brug af personlige beretninger, storytelling af selveste de mennesker, der færdedes i rummene, da fængslet var aktivt. Et gennemgående virkemiddel er levendegørelse gennem brug af skygger, der befolker rummene – agerer som de gjorde, da de var enten indsatte eller ansatte. For det er de rigtige mennesker – ikke skuespillere – det er den ægte vare, filmet i et green screen-studie og siden projiceret på væggene i det gamle fængsel. Alle sanser bliver udfordret – lys, lyd, dufte/lugte, projektioner og interaktion … Det er autenciteten, der er i højsædet – og netop autenciteten er med til, at formidlingen rammer lige i hjertet.

Besøgende kan vælge mellem 10 autentiske identiteter og få oplevelser, som er styret af RFID-teknologi. Fængslet er gjort levende med ny teknologi og dramatisk historiefortælling.

Besøgende kan vælge mellem 10 autentiske identiteter og få oplevelser, som er styret af RFID-teknologi. Fængslet er gjort levende med ny teknologi og dramatisk historiefortælling. 

Et andet eksempel er et udstillingsforløb skabt i mere end 2 kilometer lange tunneller under Dover Castle i Sydengland for nogle år siden. Her er det fortællingen om 10 dage under 2. verdenskrig, hvor ca 400.000 allierede soldater blev reddet over den engelske kanal – fra Dunkerque til Dover med hundredvis af små både. En redningsaktion, der er en af de mest berømte hændelser under krigen, og som stadig står meget klart og fylder meget i hjerterne hos det engelske folk. Ikke mindst hos de få veteraner, der stadig lever og kan fortælle historien.

De 10 dages meget dramatiske hændelser formidles gennem en næsten 100 meter lang animationssekvens, vi har skabt i en af tunnellerne – en af Europas største permanente AV-installationer. Ved åbningen af udstillingen udbrød en af veteranerne nede i netop den tunnel: “It’s fucking like being there …!” Så ved vi, at vi har ramt rigtigt … Begge udstillinger har opnået stor, international bevågenhed – netop på grund af måden at fortælle historier på i de unikke, fysiske rammer.

Rum- og design som historiefortælling

Dd: De designopgaver, der skal løses i dag, har en tendens til at blive mere og mere holistiske og kræve, at man som designer kan kombinere viden om både arkitektur, storytelling og design. Hvordan håndterer I som virksomhed det?

Det er som nævnt netop de tre faktorer, vi arbejder meget aktivt med – at få rumlige forløb, historiefortælling og design til at smelte sammen til en stemningsfuld og vedkommende oplevelse. Vi betragter netop udstillingsdesign som oplevelser – egentlig skaber vi oplevelser – og vi arbejder med en metodik, vi delvis selv har været med til at udvikle, og som også bruges i den internationale filmverden – production design. Vi ser dét at skabe et udstillingsforløb, som var det at tilrettelægge en film.

Vi arbejder bevidst med dramaturgi og berettermodeller – er bevidste om, hvornår vi bruger hvilke virkemidler – hvordan vi bedst får en ønsket stemning frem. Selv arbejdede jeg under arkitektstudiet med scenografi, og var med helt i starten af implementering af production design i DR-regi, og jeg har fra tegnestuens etablering valgt at arbejde med samme principper i udstillingsdesignet. Det gør, at vi er bevidste om at lade rum- og designløsninger være med til at fortælle historier – ingen form uden indhold – alt er med til at drive historien fremad. Især i Norge har den måde at arbejde med udstillinger på været afgørende – det er forholdvis nyt for museerne deroppe, og det har været stærkt medvirkende til at styrke vores position i hele Norge, som i dag er et af vores vigtigste markeder.

“Vi ser dét at skabe et udstillingsforløb, som var det at tilrettelægge en film. Vi arbejder bevidst med dramaturgi og berettermodeller – er bevidste om, hvornår vi bruger hvilke virkemidler – hvordan vi bedst får en ønsket stemning frem.” Arne Kvorning

Dd: Hvad er den største forskel på at være designer nu og for 25 år siden?

Arne Kvorning: Den største forskel, og det som præger vores hverdag i udstrakt grad, er hele licitations-cirkusset. Ja – det er blevet lidt af et cirkus … Alt skal efterhånden i udbud – både offentlige og private kunder lader deres udstillingsopgaver gå i udbud. De første mange år levede vi højt på en stor flok faste kunder, der håndplukkede os til at være deres udstillingsarkitekter både i ind- og udland. Det kan kun de færreste gøre under de nuværende regler. Selv om kunderne rigtig gerne vil arbejde med os, er de nødt til at invitere bredt. Det har også haft den effekt, at flere af vores udenlandske konkurrenter er kommet til Danmark de seneste år – især tyske, hollandske og engelske … Men det har så også haft den effekt, at vi selv i høj grad er udadfarende og byder ind i udlandet. Det har de seneste år betydet et decideret internationalt gennembrud for tegnestuen – og netop nu arbejder vi i mere end 10 lande verden over – Danmark, Norge, Italien, Grækenland, Rusland, Kina, Vietnam, Egypten, Dubai mv. Så ja, tingene har virkelig udviklet sig henover de 25 år … Konkurrencer og udbud har været en fast del af tegnestuens hverdag de seneste år – og konkurrencen er blevet væsentlig hårdere, men det har kick-startet vores international satsning – og det er meget positivt og udfordrende for tegnestuen, og er med til at holde os knivskarpe.

Kinesiske underjordiske gravkamre vagt til live

Dd: Hvad er historien om jeres næste udstillings- eller designprojekt?

Arne Kvorning: Vores næste projekt – eller nærmere projekter – ligger i udlandet. Vi er i gang med et minemuseum i Delphi, et armensk museum i Moskva, konkurrencer i Dubai mv. – Men et særligt projekt skiller sig ud fra de andre. Vi er blevet kontaktet af en samarbejdspartner i Xi’an i Kina, som har tæt kontakt med Shannxi History Museum. Museet formidler historien om mere end 40 helt utilgængelige, underjordiske gravkamre spredt ud under byen og under det omgivende landskab. Gravkamrene rummer helt unikke freskoer – vægmalerier fra Tang-dynastiet. Disse gravkamre og vægmalerierne skal formidles for dels et kinesisk publikum – dels et europæisk i løbet af de nærmeste år. Vi skaber en ca. 500 kvm stor, international vandreudstilling, som formidler disse unikke historier – ved brug af virtual reality, animationer og filmiske virkemidler vil vi bringe vægmalerierne til live, og lade dem fortælle deres historier om dagliglivet hos kejserens hof og for den almindelige kineser for flere tusind år siden. Vægmalerierne er helt fantastiske – meget avancerede i stil og udtryk – kunne være malet i går … Vi glæder os rigtig meget til at kunne løfte sløret lidt mere for netop dette udstillingsprojekt. Det bliver helt vildt!