Design denmark

5 skarpe til Fritz Hansens CEO

5 skarpe til Fritz Hansens CEO

Ugens 5 skarpe stiller vi til President og CEO Jacob Holm fra den danske møbelmastodont, Fritz Hansen. En møbelproducent der for alvor satte dansk design på verdenskortet i 1950’erne med møbelklassikere som 7’eren og Ægget. Fritz Hansen holder stadig designarven i hævd, men er ikke bange for at søge nye græsgange – seneste skud på stammen er en række internationale designsamarbejder med bl.a. Jaime Hayon og Hiromichi Konno.
Vi udfritter Fritz Hansen om udfordringerne ved at varetage en dansk designarv, om bæredygtighed og om designkopier.

Dd: I har for nylig relanceret 7’er stolen i en 60-års jubilæumsudgave og Dråben af Arne Jacobsen efter 50 års vinterhi.
Hvordan sikrer I produkternes status som designklassikere, når de gentagne gange relanceres i nye udgaver?  

3107-anniversary-1FH: I 1955 satte Arne Jacobsen en ny standard for stoledesign, da han skabte 7’eren – et design, der rakte ind i fremtiden, fordi det var det perfekte miks af funktion og æstetik. Det er den mest solgte stabelbare stol i designhistorien, et stilikon, der betragtes af mange som ét af de fineste eksempler på tidløst design. Den har bevaret sin popularitet igennem seks årtier – en periode med enorme forandringer inden for teknologi, kultur og livsstil.

Der er i det hele taget meget få ting, der i sammen grad har formået at følge os gennem de seneste seks årtier som 3107. Og den kan nu fejre 60-års jubilæum i absolut topform – og fortsætter sin rejse mod nye generationer med nye krav og nye standarder for design.

3107 var ikke en klassiker fra starten. At blive en klassiker er noget, der kommer over tid og noget, og som kunderne definerer. Vi skal være bevidste om, at vi har en stor opgave i at værne om vores klassikere og holde dem relevante i tiden. Det kræver en målrettet indsats, og intet må tages for givet. Vi kan ikke stole blindt på, at vores klassikere fortsat vil have samme status. En klassiker er nemlig kun en klassiker, så længe den udvikler sig innovativt og er relevant i tiden og dermed ønskværdig for vores kunder. Det har Fritz Hansen formået med 3107 gennem seks årtier – blandt andet ved at skifte farver og skabe historier om stolen, som fortsat sikrer dens relevans og status som klassiker. 

Dd: I har en lang tradition for at udvikle nye produkter i samarbejde med tidens arkitekter og designere – for nylig den japanske designer Hiromichi Konno og den spanske kunstner Jaime Hayon. Hvordan sætter I rammerne for disse samarbejder, så I stadig opretholder jeres danske design-dna?

imagesFH: Når vi starter samarbejder op, f.eks. med Jaime Hayon, er det altid med et fælles mål for øje – et kreativt brief. Da vi i sin tid lancerede FAVN™ sofaen – vores første produkt designet af Jaime Hayon – var det med udgangspunkt i en fælles begejstring for de klassiske designlinjer, men også med et ønske om at forny formsproget. At skabe et samspil mellem de ikoniske produkter i vores portefølje og de nyere designs af f.eks. Jaime Hayon, Kasper Salto og Cecilie Manz, sikrer vi ved at indgå i en fælles dialog omkring de designs, vi ønsker at tilbyde vores kunder, og de ønsker at formgive. Udgangspunktet er de værdier, som vores design DNA består af. De designere vi samarbejder med har så til opgave at komme med deres bud på, hvordan vi kan både udvikle og udfordre disse.

Dd: Sidste år indgik I et designsamarbejde med fashionbrandet HAN Kjøbenhavn, hvor resultatet blev en moderne fortolkning af Grand Prix™-stolen. Er vi nået til et punkt, hvor de danske møbelklassikere har brug for en ”genoplivning” for at klare sig på markedet?

FH: Vi relancerede Grand Prix™ stolen med træben i 2014. For at hylde Arne Jacobsens ikoniske design indgik vi et kunstnerisk samarbejde med HAN Kjøbenhavn, Med udgangspunkt i en fælles kærlighed til design i den absolut højeste kvalitet blev resultatet en moderne fortolkning af Grand Prix, hvor der – ligesom ved originalen – er fokus på håndværket, materialerne og æstetikken. Samarbejdet med Han Kjøbenhavn var udelukkende et PR-samarbejde og ikke en ‘genoplivning’ af en klassiker. Samlet set hjælper dette os til konstant at holde vores møbler relevante i tiden.

han-kjobenhavn-fritz-hansen-arne-jacobsen-gran-prixtm-chair-0

Dd: Er bæredygtighed for jer ensbetydende med kvalitetsprodukter med en lang levetid og designhistorie, eller kan vi forvente produkter i genbrugsmaterialer fra jer i den nærmeste fremtid?

FH: Det er helt centralt for os, at vores produkter ældes med ynde, og at de kan nydes og værdsættes af generation efter generation. Som udgangspunkt er det vores måde at levere bæredygtige produkter på, og vi har derudover også et øget fokus på at leve op til diverse miljøkrav og de certificeringer, der kræves, når man som vi, producerer møbler i træ.

Dd: Hvordan sikrer I, at de danske møbelklassikere ikke devalueres med de mange designkopier, der produceres i for eksempel England?

FH: Der er stor forskel på originale Fritz Hansen produkter og kopier – både hvad angår materialevalg, håndværk og ikke mindst kvaliteten. Set i lyset heraf er det min overbevisning, at vores produkter ikke bliver devalueret, idet der set med mine øjne er tale om to vidt forskellige produkter.
Når man køber en kopi, køber man reelt set et produkt, der skal udgive sig for at ligne noget vi allerede kender, men ret beset får man et produkt, der langt fra opfylder de krav vi stiller i vores produktion af originalerne.