Design denmark

5 skarpe til Ingrid Haug, Co-founder af Design Matters

Fotograf Rasmus Luckmann

I denne måned har vi snakket med Ingrid Haug, Co-founder af Design Matters. Vi har stillet hende 5 skarpe omkring årets temaer, og hvad de betyder for designbranchen – særligt den digitale.

Hvem er Design Matters?
Vi startede Design Matters i 2015, fordi vi synes, det kunne være sjovt at lave en konference om digital design i København. Vi besluttede os for at fokusere på digitalt produktdesign, design af ny teknologi og at være super “design-nørdede” i vores tilgang. Vores målgruppe er primært UI/UX designere, og fordi vi har haft et internationalt fokus helt fra start, betyder det, at langt størstedelen af talerne og deltagerne kommer fra udlandet, primært Europa og USA. Vi begyndte småt med 150 mennesker og voksede til 900 deltagere sidste år, der mødtes til 2 dages intens “design-fest” på Docken i Nordhavn. I år afholdes Design Matters på Lokomotivværkstedet, hvor vi forventer at nå et samlet deltagerantal på omkring 1000.

Hvert år udvælges tre temaer, som konferencen centrerer sig omkring. Hvad er temaerne i år – og hvorfor lige disse tre?

Minimal Tech
I løbet af ganske få år er den digitale udvikling gået rigtigt hurtigt, og i dag bruger vi utrolig meget af vores tid på at se på en skærm. Det er ikke en sund udvikling, og vi er alle i fare for at få digital stress, blive afhængige og deprimerede. Derfor har vi nu brug for digitale produkter, der er langt mindre påtrængende og mindre opmærksomhedskrævende end dem, vi har i dag. Det betyder, at vi fremover skal lade være med at designe forstyrrende notifikationer og vanedannende features, men i stedet skabe digitale produkter, der er mere diskrete, mindre synlige, langsommere, og som kan få os til at trives som mennesker. I temaet “Minimal Tech” ser vi på, hvordan vi kan lave funktionelle og fede produkter, der ikke samtidig giver os stress og gør os afhængige.

Design + Activism
Design er et stærkt værktøj, der kan skabe opmærksomhed omkring vanskelige emner, samle minoriteter og give subkulturer en stemme. Det er svært at ændre menneskelig adfærd, men en del af løsningen kunne være at skifte fra en bruger-centreret til en samfunds-centreret tilgang i vores designproces. Dette tema handler om, hvordan vi skaber produkter, der giver indflydelse til brugerne, bryder tabuer og påvirker samfundet politisk. Og hvordan vi som designere kan bidrage til en bevægelse for positiv forandring i samfundet.

‘Are we on the same page?’
Nye designværktøjer ændrer i øjeblikket den måde, digitale designere arbejder på, og det løfter “samarbejde” ind i en helt ny dimension. Pludselig arbejder hele teamet på samme side, og man kan ikke længere tale om “dit og mit design”. Det betyder, at vi skal finde ud af, hvordan vi kan balancere et effektivt og åbent samarbejde med designerens behov for et dybt, kreativt fokus. Dette tema handler om designmetode, samarbejde og designerens rolle. Og hvordan det at “designe sammen” kan forme fremtiden for vores praksis.

Hvordan ser du disse temaer indgå i en større designkontekst?
I øjeblikket ser vi en rigtig stærk tendens i hele den vestlige verden (men især i Silicon Valley) til at være virkelig kritisk overfor teknologi. Dette skyldes bl.a. skandaler i forbindelse med Facebook, Youtube og fake news, men også utallige beretninger om teknologiens negative konsekvenser for vores sundhed og trivsel. Rigtig mange designere har lige nu brug for at føle, at deres arbejde gør en positiv forskel i verden. Derfor afspejler to af temaerne i år et ønske om at designe produkter, der er gode og hjælper mennesker.

Det sidste tema om samarbejde er superaktuelt indenfor digitalt design, fordi designværktøjerne ændrer sig hele tiden. Samspillet mellem design, indhold og teknologi er en evig udfordring og diskussion blandt digitale designere. Det sidste skud på stammen indenfor designværktøjer, Figma, betyder, at hele teamet arbejder i de samme designfiler samtidigt, hvilket er endnu et skridt væk fra designeren som “solo-kunstner” og hen mod en del af et team, der i fællesskab udformer produkterne.


I år afholdes konferencen fra den 18.-19. september – læs meget mere om konferencen og programmet her