Design denmark

…Bare at lave endnu et nyt logo, lå meget fjernt fra os…

…Bare at lave endnu et nyt logo, lå meget fjernt fra os…

Design denmark har fået ny visuel identitet og nyt website. Forud er gået en ikke helt almindelig (design)proces, som tog sin begyndelse med en fusion tilbage i april mellem Danske Designere og Danish Design Association.

Historien om Design denmarks nye identitet, er derfor også historien om en lang, sej team-indsats, rettet mod at samle den danske designbranche. Det lykkedes formelt den 9. april 2014, da fusionen af Danske Designere og Danish Design Association blev en realitet og designere, designvirksomheder, industri og uddannelsesorganisationer dermed for første gang i dansk designhistorie forenede sig i en ny alliance.

Brød til bagerens børn

En helt konkret opgave meldte sig i det nye fællesskab: Udviklingen af designbranchens egen visuelle og digitale identitet. Et stort forarbejde var dog allerede gjort; de to bestyrelser udviklede frem mod fusionen den nye designorganisations Intent og siden fik det nystartede bureau AM™ ApS, som er specialiseret i branding, design og kommunikation, jobbet som leadbureauet, der skulle lede udviklingen af identitet, logo og website.

– At skabe nyt design til designbranchen svarer lidt til at skulle lave middagen ved kokkenes årsfest, bygge huset for arkitekterne eller stå for musikken ved Medinas bryllup, fortæller Thomas Sehested, som er partner i AM™ ApS.
For bureauet og for det projektteam, der under bestyrelsen arbejdede med identiteten, blev dialogen med omverden, med medlemmer og sekretariat derfor også driver i projektet. Workshops, rundringning til stakeholdere og udarbejdelsen af Design denmarks Intent blev grundstenene i den dialogiske proces, der er gået forud for udviklingen af design og brandessens.

Dialogisk design og brand

– Vi kom hurtigt frem til, at designet skulle invitere til dialog. Bare at lave endnu et nyt logo lå meget fjernt fra os. Vi ville med identiteten skabe en platform, der kunne invitere inden for til debat, og vi ønskede at finde et udtryk, der kunne skifte inden for nogle få, men dog givne rammer. Ikke fordi design skal være slapt og ligegyldighed – slet ikke. Men hvis vi som designere sidder i vores små bokse uden at være i dialog med verden, så ender dansk design på Frilandsmuseet – hvor der måske er pænt, men også stilfærdigt.
Design gør ting bedre

– Vores tilgang til opgaven var, at løsningen skulle ligne design, tale som business og invitere til dialog og videre udforskning. Derfor skulle designet også være i dialog med udenforstående – embedsfolk, erhvervsliv o.a. Til den dialog havde vi brug for noget, der var ekspressivt, noget med direkte appel – og noget, der kunne være generøst overfor alle organisationer og virksomheder – store som små. Uanset om det så er ingeniører, sport, fødevareindustrien, Novo Nordisk eller Mærsk. Det diskuterede vi i AM, og kom frem til, at fællesnævneren er, at design frem for alt kan gøre ting bedre. Metoden kan variere, udfaldet kan være forskelligt, processen kort eller lang – men for alle i designbranchen handler det om en ting: At gøre det bedre, fortæller Thomas Sehested.

Typografi som kamæleon

AM™ ApS gav Design denmark en fleksibel, visuel identitet:
– Hvis ikke Design denmark skulle have en fleksibel typografi, hvem skulle så? I sig selv er det ikke enestående med varierende typografi, men hvor det andre steder kan have karakter af en gimmick, så foreslår vi, at danske skriftdesignere kan få eksponeret deres arbejde gennem Dd’s design. En slags to-i-en: Design denmark får hele tiden nye identitetselementer og designerne bliver promoveret. Det er jo også en slags storytelling om Danmark som skriftnation, siger Thomas.

Se designguide for den nye identitet her

Morten Grøn, som er CEO for Design denmark, roser løsningen for at afspejle organisationens ambition om at inkludere alle designere, -tænkere og -brugere på tværs af brancher:

– Vi er landet på en åben og dog styret identitet, som ligger i tråd med den strategi, vi har lagt for Danmarks nye designalliance. Vi er netop en åben, projektorienteret alliance, som tegnes af medlemmernes engagement, og derfor giver det også god mening med et inviterende design, som kan bøjes til forskellige kampagner, og som kan ’lånes ud’ og designes af medlemmerne selv. Designet gearer vores strategi for at være ”verdens stærkeste designalliance” gennem involvering af medlemmerne og dermed bidrage til positive forandringer for designere, virksomheder og samfund.

Se lille video-opsummering af Design denmarks nye visuelle, open source-identitet.

Se Dd Designguide 2014 her.

Fremtiden og brugen

Også formanden for projektteamet under Design denmarks bestyrelse, Jesper von Wieding glæder sig over løsningen, som han mener har den tone of voice, som vores fælles designalliance bygger på:

– Vi lægger stor vægt på at være inkluderende og nytænkende i Design denmark. Det har været vores kerneværdier fra den spæde start. Derfor føler jeg mig også overbevist om, vores nye, fælles visuelle identitet vil leve videre og udvikle sig i organisationens ånd og mening. Den er bold and bright og underbygger vores vision om at samle både designdoers, – thinkers og – users”, slutter Jesper von Wieding.

Hos AM™ ApS består Design denmark-projektgruppen af partner Thomas Sehested, grafisk designer og partner Simon Nellemann, projektleder Thomas Gjedde-Nielsen partner Marie Andersen samt grafisk designer og partner Kristina May Olsen.

Design denmarks CVI-udvalg består af Strategic Creative Director and Co-Founder af 3X Jesper von Wieding, grundlægger af konsulentvirksomheden INTENT Tim Larcombe, design- og brandkonsulent Michael Kreutzfeldt, som driver virksomheden kreutzfeldt samt Abelone Varming, designfaglig næstformand i Design denmark og grundlægger af punktum design.