Design denmark

Dansk design vandt i Kina

[metaslider id=4747]

Delegationen af Design denmark-medlemsvirksomheder, som tog til messen for industrielt design, SZIDF 2015, i Shenzhen i november, er vendt hjem med både designpriser, lovord fra designjuryen og værdifuld viden om kinesiske forretningsmetoder.

 

At blive bemærket og gøre forretning i verdens folkerigeste land kræver tålmodighed, kontinuitet og talent. Tålmodighed i forhold til samarbejdsaftaler, som efter kinesisk tradition ofte skrives under af flere omgange og ved flere ceremonier. Kontinuitet, forstået som opfølgende rejser til Kina, hvor kontakter plejes og udvikles løbende. Og endelig talent, som i danske verdensklasse-designprodukter og -løsninger. Førstnævnte kræver vilje og strategi. Sidstnævnte er Danmarks fordel og guldæg, som i sig selv åbner mange døre til det enorme kinesiske marked.

Stig Myler, Senior Project Manager og Managing Partner fra Holscher Design, som for andet år i træk deltog på Design denmarks danske pavillon på SZIDF, fortæller:

Man skal være indstillet på at følge op på den indsats, man lægger i for eksempel at deltage på en messe som denne. Ingen forretning eller noget samarbejde er reelt skabt med et enkelt besøg eller et enkelt håndtryk – uanset, hvor formelt, det så kan se ud. Derfor satser vi nu mere strategisk på Kina – vi følger op og går ind ad de døre, der nu har åbnet sig. Vi laver blandt andet en kinesisk hjemmeside og vi rejser til Kina igen inden alt for længe, for at dyrke vores samarbejder. Vi overvejer også at etablere os mere fast i Kina, for at kunne bide os fast i markedet.

Dansk design tog toppriser
Den danske pavillon præsenterede igen i år et udsnit af forskellige, stærke designprodukter, og også i år blev dansk design præmieret og fremhævet som ekstraordinært. Således vandt Øivind Slaattoo designmessens hovedpris “Best of the Best” for sin runde højtaler A9, udviklet for B&O PLAY, Bang & Olufsen.

kandeOgså sølvsmed Allan Scharff fik juryens fulde opmærksomhed og blev tildelt prisen for “Most Innovative Design” for sin sølvkande Ibis, designet for Georg Jensen.

Lovord fra jury
Det danske hold fik allerede ekstra opmærksomhed fra messens åbning, hvor jurymedlem og Managing Director for designprisen iF International Forum Design GmbH, Ralph Wiegmann, anbefalede “alle at gå over se den danske pavillon”. Som han understregede, “har Kina nu nået et vist modningsniveau, hvad design angår, og er klar til næste niveau – både med hensyn til raffineringsgrad og et mere strategisk fokus, som Danmark er kendt for.”

Design denmarks CEO, Morten Grøn, fortæller om bevæggrundene for den danske eksportoffensiv i Shenzhen:

Vores medlemmer er med på designmessen som led i et mere strategisk samarbejde, vi har med Shenzhen og vores søsterorganisation SIDA (Shenzhen Industrial Design Profession Association, red.). Det er nu 3. år, vi deltager, og det helt afgørende her er vores kontinuerlige indsats og tilstedeværelse. I Kina er det afgørende at være inde på både regerings- og organisatorisk niveau for at skabe forretning. Det betyder, at vi efter en længerevarende indsats er på radaren hos beslutningstagerne – og det er en unik mulighed for dansk design generelt og vores medlemmer specifikt.

Foruden Holscher Design og Allan Scharff, deltog Kontrapunkt, Hans Thyge & Co, Seidenfaden Design Copenhagen, Slaatto Design og LAND Designlab i år på SZIDF.

Satsningen er finansieret på regeringsniveau i Kina med en mindre egenbetaling fra de deltagende medlemsvirksomheder.

Læs også
Danske designere bygger bro til eksport i Kina