Design denmark

DesignBar på Klub - fremtidens design

Klub og Design denmark inviterer til sommer-DesignBar den. 20. juni 2019 – og du skal med

Oplæg om fremtidens design, gårdhavehygge og vino

Oplæg 1: Kunstig intelligens er allevegne, Peter Svarre

Kunstig intelligens er allevegne. Der er kunstig intelligens i din bil, din telefon, dine køkkenredskaber, dine sociale medier og de værktøjer, du bruger i dit daglige arbejde. Kunstig intelligens er en potent teknologi, som giver designere superkræfter til at designe produkter, som ikke alene er nyttige for slutbrugerne, men også er eksponentielt profitable for virksomheder og omkalfatrende for vores samfund. 2018 var året, hvor virksomheder og regeringer begyndte at tale om farerne ved løssluppen kunstig intelligens. 2019 bliver året, hvor designbranchen bliver nødt til at vågne op og forstå designerens nye etiske rolle i en verden fyldt med digitale platforme, der styres af kunstig intelligens. Vi kan designe meget godt med kunstig intelligens, men vi kan også gøre meget skade, hvis vi ikke forstår teknologiens begrænsninger. Vi er nødt til at bygge etik ind i designet af vores AI-løsninger.

Peter Svarre er tidligere UX-designer og forfatter til de to bøger ”Den perfekte storm” og ”Hvad skal vi med mennesker?”. I dette oplæg taler han om designerens rolle i en AI-verden, hvor design har håndfaste etiske konsekvenser for liv, død, følelser, arbejde, kærlighed og venskaber.

Oplæg 2: Det nye er det gamle, og det gamle er det nye – kunstig intelligens i modebranchen, Else Skjold  

Modebranchen er udfordret af e-handlens rasen og den følgende butiksdød, samt af forbrugernes manglende vilje til at betale fuld pris for varen. Skiftet fra købeoplevelse til brugsoplevelse presser også branchens konventionelle lineære forretningsmodel, idet salgsplatformene ofte bliver en flaskehals for udsolgte sæsonvarer. De store online-aktører investerer derfor i disse år massivt i AI (artificial intelligence),  for at personliggøre købsoplevelsen, ligesom modebrands og designskoler begynder at udvikle AI-baserede designtilgange, der kan optimere designprocesserne. Formålet med disse tiltag er i høj grad at arbejde mere strategisk med design for at højne både købs- og brugsoplevelse, således at forbrugeren oplever en merværdi. Paradoksalt nok handler denne merværdi typisk om den gode designoplevelse, hvor både produkt- og køb er individuelt tilpasset. Det synes således oplagt, at det nye landskab der skal betrædes, skal opstå gennem en kobling mellem højteknologi som AI på den ene side og helt gammeldags dyder som godt design, kundepleje og kundeforståelse på den anden. Her kan strategiske og designbaserede tilgange hjælpe virksomhederne med at navigere, så de investerer klogt og fremsynet i forhold til kapacitet, ressourcer og design DNA

Else Skjold, lektor, PhD i Designledelse, bæredygtighed og brugerstudier på Designskolen Kolding

Program
16.30: Velkomst ved Klub og Design denmark
16.35: Introduktion til Klub
16.45: Oplæg 1 af Peter Svarre
17.15: Oplæg 2 af Else Skjold
17.45: Bar(e) hygge i gårdhaven
19.00: God sommer og på gensyn

Praktisk
Dato: 20.juni 2019
Tid: 16.30 – 19.00
Sted: Klub, Linnésgade 25, 1361 København
Tilmelding: Tilmeld dig her

Bemærk at der er et ‘no-show’ gebyr på DKK 200 ved afbud senere end 24 timer før arrangementets start

20190620