Design denmark

JENSENplus: Der er altid plads til det rigtige design

Den randrusianske møbelvirksomhed JENSENplus begejstrer både ind- og udland med interiør, der taler til sanserne. I spidsen for virksomheden sidder Jeanette Omann, hvis stærke passion for design og udvikling er en stor del af drivkraften bag virksomhedens succes.

Jeanette Omann, direktør og ejer af JENSENplus, er med egne ord branchens frække dreng. Typen, der aldrig står stille, men som hele tiden er på udkig efter nye måder at skabe værdi på. Det handler om oplevelser, om historier og om sanselige indtryk. Og sådan har det været lige fra begyndelsen. Siden 2006, hvor Jeanette Omann og manden Claus Omann forlod chefstillinger i IBM for at overtage Jens Bjerre Interior – et inventar- og specialsnedkeri primært beskæftiget med bestillingsopgaver.

I dag – mere end 10 år senere – er meget forandret i randersvirksomheden. Eksempelvis er navnet ændret til JENSENplus, og Jeanette Omann varetager i dag direktørposten sammen med sin partner, Jens Erik Nielsen, efter at Claus Omann er gået ind i politik. Men det er langt fra den eneste forandring.

En kommerciel tilgang

Parrets ambition var at gøre de unika-producerede møbler mere tilgængelig for det internationale marked for designmøbler og herfra udvikle virksomheden. Og det må siges at være lykkedes for Jeanette Omann, der i høj grad også har formået at etablere JENSENplus på den danske designscene.

En del af forklaringen på succesen skal ifølge Jeanette Omann findes i parrets kommercielle tilgang til at drive forretning.

”Vi har fra start haft fokus på at drive en fornuftig og variabel forretning med få faste omkostninger. Derudover arbejder vi hele tiden på at være omstillingsparate, og det er enormt vigtigt i et marked, der er sindssygt presset,” fortæller Jeanette Omann.

Med en stærk købmandsånd, en evne til at designe og et veludviklet sælgergen søger hun hele tiden at udfordre det eksisterende frem for at lægge sig i slipstrømmen af alle andre. Hun fortæller, at 80 procent af alle virksomheder befinder sig i det såkaldte Red Ocean, hvor de konkurrerer på eksisterende markeder med fokus på pris. De resterende 20 procent befinder sig derimod i Blue Ocean, hvor man søger mod nye markeder med få eller ingen konkurrenter, og hvor fokus ligger på udviklingen af nye produkter og ydelser. Og Jeanette Omann er ikke i tvivl om, hvor JENSENplus befinder sig:

”Vi svømmer altid i Blue Ocean og er hele tiden på jagt efter nye muligheder og innovation. Jeg forsøger hele tiden at tænke ud af boksen for at løfte mig over folks forventninger.”

Design skal tale til sanserne

Jeanette Omann har en filosofi om, at virksomheden altid skal udfordre design og produkter uden at gå på kompromis med det klassiske udtryk.

”Alle vores møbler har indbygget en oplevelse, der bringer sanserne i spil. Det er en måde, vi skiller os ud på. Oplevelserne gør, at vores produkter ikke bare er produkter. De indeholder noget uventet eller en historie, som folk husker og spejler sig i,” fortæller Jeanette Omann og uddyber:

”Som mennesker vil vi have oplevelser og historier. Vi vil føle noget og blive berørt. Det er dér, vi bringer vores produkter i spil, og det er der, vi har vores eksistensberettigelse i et marked, hvor alle andre også laver borde, stole, reoler osv.”

Netop ambitionen om og troen på, at man kan gøre en forskel er en vigtig præmis for Jeanette Omanns tilgang til design. For hende handler det om at gå til markedet, fordi man kan noget, som andre ikke kan. Og ikke fordi man kan lave noget, der er billigere end konkurrenterne.

En unik treenighed

For at løfte opgaven har JENSENplus indgået et helt særligt partnerskab med Lars Vejen og Mikkel Bahr, der begge er arkitekter primært beskæftiget med design og indretningsopgaver.

Samarbejdet betyder, at når Jeanette får en ide til et design, giver hun ideen videre til Lars Vejen og Mikkel Bahr. Hun fortæller dem, hvordan hun gerne vil have møblet til at se ud og hvilke materialer, der skal anvendes. Herefter begynder de at tegne.

”Vores samarbejde er det stærkeste i branchen – det er meget unikt. Modsat mange andre udvikler vi ideer på servietter over et glas rødvin. Det er der, ideerne starter. Kreativitet kan ikke planlægges, og kreative processer kan ikke fremtvinges. Vi skal bruge hinanden, hvor vi er bedst, og når vi er bedst. Men selvfølgelig skal vi også tvinge os selv til at tænke unikt, for det er det, vi er sat i verden for.”

Senest har designsatsningen sikret JENSENplus en kæmpe ordre fra det nye hovedbibliotek i den belgiske by Gent, der har bestilt 1.400 K2 stole, som JENSENplus har udviklet sammen med Mikkel Bahr og arkitektfirmaet Friis & Moltke.

”Det er den største cadeau, vi har fået for vores designprofil. Stolen er ingenlunde billig, men de ville alligevel have den, fordi den skiller sig ud. Det bekræfter vores filosofi om, at der altid er plads til det rigtige design, og det er dér, min forretning ligger,” siger Jeanette Omann.