Design denmark

Af krise bliver man skarp

“Af skade bliver man klog”, siger en gammel talemåde. Eller man kunne sige: Af krise bliver man skarp. Jeg taler med de 2 designere Nicolai Okkels og Peter Donner fra Triagonal Informationsdesign, der har gjort sig værdifulde erfaringer i en lavkonjunktur.

 

Vi taler om at overleve krisen som lille designfirma og om, hvilken værdifuld lære det kan være at afpudse sin forretning, når hele verden pludselig bliver påpasselig med at bruge penge. For hvad gør man, når man er specialiseret i noget så ‘nørdet’ som wayfinding, og har en ekspertise, som ret få i verden har?

Lægger man kursen om og diversificerer sine kompetencer, eller rendyrker man sit speciale? For Triagonal blev det sidste afgørende og deres egen wayfinding ud af krisen.

Nicolai Okkels, Tina Ravbjerg og Peter Donner er tilsammen Triagonal Informationsdesign Nicolai Okkels, Tina Ravbjerg og Peter Donner er tilsammen Triagonal Informationsdesign

At kvalificere sine leads

– Det lyder måske ikke så spændende, fortæller Nicolai, men det som har virket, er at systematisere vores salgsarbejde. Vi er blevet skarpe til nøje at analysere, hvor behovene, og dermed indtægterne findes og til intern økonomistyring. Man kan sige, at krisen har tvunget os til at kvalificere vores leads. I stedet for mere tilfældige eller impulsive nedslag på formodede kunder, har vi nu udarbejdet en præcis strategi for, hvem det giver mening at arbejde for.

– Det gælder om, at kunne sætte sig 100 pct. i kundens sted og vide, for hvem og hvordan man kan gøre en forskel. Det kræver en skarp faglighed og det er her, det bliver sjovt! Selvfølgelig har krisen også tvunget os til fokusere på en mere effektiv og professionel eksekvering af vores projekter, men den store forskel har været i måden, vi driver virksomhed på.

Specialister i wayfinding

Triagonal Informationsdesign har en solid opgave-portefolio, når det gælder wayfinding inden for internationale lufthavne. Senest har firmaet haft opgaven at evaluere informationssystemet i lufthavnen Queen Alia International Airport udenfor Amman i Jordan, og lægge den langsigtede strategi for optimering af lufthavnens personlogistik. Andre af Triagonals store lufthavnsprojekter har været London Heathrow Airport i England ogKeflavik Intl. Airport i Island.

Parallelle forretningsområder

– Da krisen kom, lagde vi en klar strategi, der gik ud på at opdyrke et parallelområde, hvor vi kunne finde nye opgaver, men samtidig bevare fokus på vores ekspertise, fortæller Peter Donner. Det nye område blev hospitalsområdet:

– Hospitalerne har enorm brug for wayfinding. Vi tænkte meget over, hvor vi trods krisetider, stadig kunne gøre en forskel med vores designløsninger og viden om menneskers adfærd i komplekse bygninger. Vi kiggede på sundhedssektoren – også selvom offentlige kunder ikke er specielt nemme pga. udbudsregler og ønsker om at købe billigst muligt ind. Men det stod jo klart, at sundhedssektoren forbliver relativt upåvirket af krisen. I hvert fald fortsætter folk med at komme på sygehus og har forsat brug for at kunne finde vej nemt og effektivt, fortæller Peter, og fortsætter:

– Tidligere begrænsede det at finde vej på et hospital sig til at spørge den nærmeste medarbejder i hvid kittel, eller at gå hen til informationsskranken. I dag er man langsomt ved at forstå besparelsen i at have god logistik og vejvisning for patienterne. Det sparer en masse af personalets dyrebare tid.

Overlevelse skærper fagligheden

De to partnere fortæller, hvordan krisen har lært dem at blive bedre forretningsfolk:

– Vi har aldrig været i tvivl om vores produkt eller vores faglighed, men vi er blevet bedre til at professionalisere vores salg og ‘mappe’ vores kunder. Det betyder samtidig, at vi bedre kan se ‘fremad’ i regnskabet. Du kan sige, at vi – og det tror jeg gælder mange kreative designere – er blevet tvunget til at arbejde mere struktureret. Det er klart, at det ikke altid er lige spændende at konsolidere forretning, salg og kundeportefølje, når man er optaget af spændende projekter, men det er helt afgørende for overlevelsen og er faktisk med til også at skærpe ens faglighed.

Gåde råd

På spørgsmålet om, hvad Triagonal kan give videre af råd til andre små designvirksomheder, som kæmper for overlevelse, siger Nicolai:

  • Hold fast i dit speciale og bliv endnu skarpere.
  • Kvalificer dine leads og gør dit hjemmearbejde! Research på kunder er alfa og omega!
  • Opdyrk parallelle forretningsområder, hvor der er brug for dit design.
  • Gå til netværksarrangementer og benyt dig af gratis rådgivning.
  • Sæt dig i kundens sted i stedet for at være optaget af kun at fortælle om dig selv!

Wayfinding på Hvidovre Hospital

Triagonal Informationsdesign har eksisteret siden 2004. Tredje partner i firmaet er Tina Ravbjerg, der ligeledes er designer. Triagonal Informationsdesign har udover lufthavnskunder og hospitaler som Hvidovre Hospital, Bispebjerg Hospital, Nordsjællands Hospital, Regionshospitalet Randers også udført en lang række opgaver med wayfinding for store butikscentre, som Fisketorvet, Rødovre Centrum, Ringstedet og Shoppen Aalborg.