Design denmark

Traditionsrigt arkitektfirma går nye veje

Traditionsrigt arkitektfirma går nye veje

Med skarpt fokus på fornyelse og forretning, men uden at gå på kompromis med designarven, har arkitektfirmaet Friis & Moltke bevæget sig ind på nye markeder.

Siden grundlæggelsen i 1954 har Friis & Moltke været et af de mest indflydelsesrige og anerkendte arkitektfirmaer i Danmark. Tegnestuen havde særligt sin storhedstid i 1960’ernes og 70’ernes brutalisme – en arkitektonisk stilart, kendetegnet ved dens rå og meget ærlige udtryksform, som Friis & Moltke blev en væsentlig repræsentant for, og som den dag i dag stadig kan spores i virksomhedens design.

Men meget har alligevel ændret sig siden dengang, og ligesom andre arkitektvirksomheder har Friis & Moltke måtte omstille sig til de nye vilkår i branchen. En omstilling, der i den grad er lykkedes for det hæderkronede arkitektfirma, der har formået at gentænke sig selv, uden at tabe virksomhedens traditionsrige designånd. Mikkel Bahr, partner og chefdesigner i Friis & Moltke, forklarer hvordan:

”Mange kender os på grund af vores designarv, men det har aldrig betydet, at vi er stagneret. Det er vigtigt, at vi hele tiden udvikler os, så vi skaber værdi for vores kunder, og det er også nødvendigt i et marked, hvor vi er flere om buddet end nogensinde. Tidligere var der større tradition for, at virksomhederne hyrede én eksklusiv designer, men i dag samarbejder de med flere forskellige designere på én gang. Det skærper konkurrencen yderligere og betyder, at vi skal have flere produkter ud til flere producenter.”

Skærpet konkurrence
De skærpede konkurrencevilkår betyder desuden, at man også for alvor er begyndt at tale om omsætning og profit. Noget, der nærmest var forbudt tidligere.

”Faktum er, at selvom vi først og fremmest ser os selv som kreative mennesker, så er vi også nødt til at se på bundlinjen, og det fokuserer vi nu på i langt højere grad end tidligere,” siger Mikkel Bahr.

Langtidsholdbar, men omstillingsparat
Nye produktionsmuligheder og materialer samt kravet om at være innovativ har også tvunget Friis & Moltke til at tænke nyt. I en branche præget af hård konkurrence er det at være omstillingsparat nemlig blevet en væsentlig forudsætning for at fastholde en stærk position i markedet.

”Vi arbejder ikke med modedesign, men vi er naturligvis underlagt de strømninger, der er i tiden. Vi bestræber os på at skabe langtidsholdbart design og produkter af høj kvalitet og finish, der imødekommer kundernes præferencer,” siger Mikkel Bahr.

Bestræbelserne på at skabe langtidsholdbart design hviler på en miljøvenlig tilgang, hvilket også placerer arkitektvirksomhedens produkter i den dyre ende af prisskalaen. Ifølge Mikkel Bahr hænger pris og kvalitet uløseligt sammen, ligesom æstetik og design skal gå hånd i hånd med funktionalitet og anvendelse.

Relancering af gammel klassiker
Et godt eksempel på den udvikling, som Friis & Moltke har gennemgået, er relanceringen af en gammel lampe-klassiker. Den såkaldte pendel-lampe, der under navnet FM1954 har fået nyt liv på retailmarkedet. Et marked, der i øvrigt er nyt for arkitektvirksomheden, der førhen primært har beskæftiget sig med kontraktmarkedet, dvs. med skoler, sygehuse og øvrige offentlige institutioner.

Det hjemlige i det offentlige
Lampen, der i sin tid var virkelig billig, er i dag forvandlet til et eksklusivt designprodukt, der ifølge Mikkel Bahr kan sammenlignes med udviklingen af Folkevognen, der fra at være folkets bil i dag er blevet et designfænomen.

”Ligesom Folkevognen er der stadig noget genkendeligt over FM1954-lampen, selvom kvaliteten har fået et ordentligt løft. Det sjove er, at lampen både kan sælges på kontraktmarkedet og retailmarkedet, hvilket understøtter en tendens, vi ser i øjeblikket – nemlig at design i offentlige rum gerne må appellere til det hjemlige. Selv på sygehuse arbejdes der imod mere venlige og hjemlige miljøer,” siger Mikkel Bahr.

FM1954-lampen produceres af Rewired.dk og forhandles i øjeblikket eksklusivt af Illums Bolighus i København.

Om Friis & Moltke
Friis & Moltke blev grundlagt i 1954 af Knud Friis og Elmar Moltke, og er i dag et aktieselskab med tegnestuer i Aarhus, Aalborg og København. Siden sin grundlæggelse har Friis & Moltke været blandt de mest toneangivende danske arkitektvirksomheder, der står bag et bredt spekter af arkitektopgaver. Læs mere på www.friis-moltke.dk.

Mikkel Bahr er bestyrelsesmedlem i Design denmarks designklynge i Region Midtjylland Business by Design.

Fotos: Friis & Moltke